Skip to main content

Υγεία και Ασφάλεια

Η υγεία και η ασφάλεια των παιδιών αποτελεί προτεραιότητα στο «γελαστό πορτοκάλι»

Υγεία και Ασφάλεια

Σύμφωνα με τους Υγειονομικούς Κανονισμούς του Υπουργείου Υγείας για την Προσχολική Αγωγή & το Νηπιαγωγείο και σε συνεργασία με τον παιδίατρο του σχολείου κο Αντώνη Μακρή, οργανώσαμε τον παρακάτω Υγειονομικό Οδηγό ο οποίος είναι απαραίτητο να τηρηθεί από τους εργαζόμενους του σχολείου και τους γονείς. Η ατομική ευθύνη κάθε εργαζόμενου και γονέα και η σωστή μεταξύ τους συνεργασία αποτελεί τον  βασικό παράγοντα στην επίτευξη κάθε στόχου που θέτουμε στο σχολείο για το καλό των παιδιών μας.

Στον Υγειονομικό Οδηγό είναι σε εφαρμογή και έξτρα κανονισμοί (αυτοί με αστερίσκο *) που προέκυψαν λόγω της πανδημίας για την προστασία της υγείας των παιδιών και των ευπαθών ατόμων από το οικογενειακό τους περιβάλλον.

Ο Υγειονομικός Οδηγός παραδίδεται στους γονείς κατά την εγγραφή του παιδιού τους στο σχολείο.

ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ

  1. Συμπληρώνουν (κατά την εγγραφή του παιδιού) το έντυπο Ιστορικό Υγείας
  2. Προσκομίζουν αντίγραφο του Βιβλιαρίου Υγείας (τις σελίδες όπου αναγράφονται ονοματεπώνυμο του παιδιού, εμβόλια & παρατηρήσεις του παιδίατρου. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, τα παιδιά για να μπορέσουν να εγγραφούν στον παιδικό σταθμό πρέπει να έχουν κάνει ΟΛΑ τα προβλεπόμενα από το Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών).
  3. Ελέγχουν καθημερινά την υγεία του παιδιού τους και δεν το στέλνουν στο σχολείο εάν έχει έρθει σε επαφή με ύποπτο κρούσμα ή  παρουσιάζει κάποιο  από τα παρακάτω συμπτώματα
    • Πυρετό ή αισθάνεται αδιάθετο
    • Βήχα
    • Πονόλαιμο
    • Καταρροή
    • Εμετό ή διάρροια
    • Πόνο στο σώμα του
    • Διαταραχή στην όσφρηση
    • Εξάνθημα στο σώμα ή στα άκρα
  1. Μετά την ανάρρωση το παιδί επιστρέφει στο σχολείο με Βεβαίωση Υγείας από τον  παιδίατρο.
  2. *Καθημερινά κατά την άφιξη του παιδιού προσκομίζουν στο σχολείο το έντυπο: «Καθημερινός Έλεγχος Υγείας του Παιδιού» όπου αποδεικνύει την καλή κατάσταση της υγείας του.
  3. Ενημερώνουν πάντα το σχολείο για το λόγο που απουσιάζει το παιδί τους.
  4. *Παραδίδουν το παιδί στην παιδαγωγό στην εξώπορτα του σχολείου, δεν μπαίνουν στις τάξεις. Για τα παιδιά που βρίσκονται στο στάδιο της προσαρμογής γίνετε ειδικός προγραμματισμός για την απαραίτητη παρουσία των γονέων τους στο σχολείο.
  1. ΧΡΗΣΙΜΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ που στέλνουν στο σχολείο:
    • Παντοφλάκια ανάλογα με την εποχή (καλοκαιρινά ή χειμωνιάτικα)
    • 1-2 αλλαξιές ρούχα & εσώρουχα (τις τοποθετούν καθημερινά στην τσάντα του παιδιού)
    • Πετσέτα μπάνιου (μόνο για τα παιδιά που φοράνε πάνα). Τη στέλνουν στο σχολείο κάθε Δευτέρα και επιστρέφεται για πλύσιμο κάθε Παρασκευή.
    • Πάνες, σαπούνι (όπως και καλλυντικές κρέμες) που επιθυμούν να χρησιμοποιεί το παιδί τους κατά την αλλαγή της πάνας του.
    • 2 Σεντόνια (για παιδικό κρεβάτι) για όλα τα παιδιά είτε για να κοιμηθούν στο σχολείο είτε για την ώρα της χαλάρωσης. Οι κουβερτούλες είναι ατομικές για κάθε παιδί και τις παρέχει το σχολείο. Πλένονται κάθε 15νθήμερο. Τα σεντονάκια τα στέλνουν στο σχολείο κάθε Δευτέρα και επιστρέφονται για πλύσιμο κάθε Παρασκευή.
    • Η πιπίλα (όσα παιδιά την χρησιμοποιούν) πάντα με το κουτί φύλαξής της.

Οι γονείς γράφουν το όνομα του παιδιού τους στα ατομικά αντικείμενα που στέλνουν στο σχολείο (σεντόνια, πετσέτες, στη συσκευασία με τις πάνες, ρούχα κτλ.)

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

  1. Η υγεία των παιδιών παρακολουθείται από τον παιδίατρο του σχολείου κάθε μήνα και έκτακτα όταν κριθεί απαραίτητο. Οι γονείς ενημερώνονται με ιατρικό σημείωμα για την εξέταση  ώστε να τηρήσουν τις οδηγίες του.
  2. Η εξέταση πραγματοποιείται σε οργανωμένο χώρο που χρησιμοποιείται και ως χώρος ανάρρωσης. Ο παιδίατρος εξετάζει με όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας (μάσκα, γάντια, ιατρική ρόμπα, αντισηπτικό) και με απολύμανση όλων των ιατρικών εργαλείων από παιδί σε παιδί. Τα παιδιά προσέρχονται ένα, ένα με συνοδεία παιδαγωγού. Μετά το τέλος της εξέτασης ο χώρος απολυμαίνεται.
  3. Σε περίπτωση που ένα παιδί αρρωστήσει στο σχολείο, παραμένει στον χώρο ανάρρωσης ώσπου να το παραλάβουν οι γονείς του, υπό την φροντίδα της παιδαγωγού η οποία τηρεί όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας (μάσκα, γάντια, ιατρική ρόμπα, αντισηπτικό).
  4. Κάθε υγειονομικό περιστατικό καταγράφεται στο Ατομικό Δελτίο Υγείας του κάθε παιδιού.
  5. Το Ιατρικό Ιστορικό κάθε παιδιού φυλάσσεται στον Ατομικό Φάκελο  Υγείας του ο οποίος διατηρείται στο σχολείο σύμφωνα με τον Κανονισμό Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR). 
  6. Κάθε εργαζόμενος προσκομίζει στο σχολείο το Πιστοποιητικό Υγείας, το οποίο φυλάσσεται σε αρχείο και ελέγχεται από το Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας.
  7. *Όλοι οι εργαζόμενοι καθόλη τη διάρκεια της πανδημίας κάνουν χρήση μάσκας.
  8. Οι εργαζόμενοι τηρούν συστηματικά την πρακτική υγιεινής: πλύσιμο των χεριών. Ιδιαίτερα οι παιδαγωγοί ενθαρρύνουν να κάνουν το ίδιο και τα παιδιά σε τακτά χρονικά διαστήματα.
  9. Οι εργαζόμενοι που νοσούν υποχρεούνται να παραμείνουν στο σπίτι και η επιστροφή τους στην εργασία γίνεται με Ιατρική Βεβαίωση. *Επίσης υποχρεούνται να ενημερώσουν εάν έρθουν σε επαφή με ύποπτο κρούσμα.
  10. Η καθαρίστρια κάνει χρήση γάντια, ρόμπα και μάσκα. Εργάζεται στο σχολείο καθόλη τη διάρκεια της λειτουργίας του και τηρεί τις διαδικασίες καθαρισμού και απολύμανσης του χώρου σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ. Ιδιαίτερα φροντίζει επιφάνειες που έχουν συχνή & κοινή χρήση (πόμολα, κουπαστές, νιπτήρες, λεκάνες, κτλ.) κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  11. Η μαγείρισσα κάνει χρήση μάσκας, γάντια και ρόμπας καθόλη τη διάρκεια της εργασίας της. Τηρεί τους αναρτημένους στο χώρο της κουζίνας, κανόνες υγιεινής του ΕΦΕΤ για την αγορά, διατήρηση και παρασκευή των τροφίμων καθώς και τις διαδικασίες για την καθαριότητα του χώρου.

Καθημερινές πρακτικές για την προστασία της υγείας των παιδιών:

  1. Τα παιδιά είναι χωρισμένα σε μικρές ομάδες. *Κάθε ομάδα δραστηριοποιείται μόνο στην τάξη της. Αλλαγή τάξης με στόχο τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν και άλλες γωνιές παιχνιδιών, γίνετε  μόνο το πρωί όπου  κάθε τάξη είναι καθαρή και απολυμασμένη από την προηγούμενη μετά την αναχώρηση των παιδιών. 
  2. *Η επικοινωνία ανάμεσα στις ομάδες που είναι σημαντική για την κοινωνικοποίηση των παιδιών, λόγω των υγειονομικών έκτακτων συνθηκών διακόπτεται για όσο διάστημα χρειαστεί. Τα πρόσωπα σε κάθε ομάδα είναι σταθερά ώστε σε ενδεχόμενο κρούσμα- να παραμείνει κλειστός ο όροφος (ή η τάξη)  και όχι ολόκληρη η Δομή, για το διάστημα που θα ορίσει ο παιδίατρος ή όποιος άλλος αρμόδιος φορέας.
  3. Ο κήπος του σχολείου διαμορφώνεται ώστε μεγάλος μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος να διεξάγεται σε αυτόν και τα παιδιά να παραμένουν όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο έξω. Κάθε ομάδα που δραστηριοποιείται στον κήπο, τηρεί τον χρόνο και τη διαδικασία  ώστε να αποφεύγεται η επικοινωνία της με τις υπόλοιπες.
  4. Κατά την άφιξη του παιδιού στο σχολείο, για να μπει στη τάξη του, φοράει τα παντοφλάκια του και πλένει τα χέρια του. Το ίδιο κάνουν και οι παιδαγωγοί.
  5. Τα παιδιά ενθαρρύνονται σε τακτικό και σχολαστικό πλύσιμο των χεριών και του προσώπου. Ιδιαίτερα πριν και μετά το φαγητό και την τουαλέτα. Ακόμα να τηρούν τους κανόνες αναπνευστικής υγιεινής. Σε βήχα ή φτέρνισμα, να καλύπτουν τη μύτη ή το στόμα με το μανίκι στο ύψος του αγκώνα ή με χαρτομάντιλο, το οποίο απορρίπτουν στο κάδο απορριμμάτων.
  6. Κάθε παιδαγωγός φροντίζει για τον καλό αερισμό της τάξης της. Ακόμα και το χειμώνα σε κάθε αίθουσα παραμένει ανοιχτό ένα μικρό παράθυρο.
  7. Καθημερινά δεν χρησιμοποιούνται από τα παιδιά όλα τα παιχνίδια του σχολείου αλλά  καθορισμένη ομάδα (παιχνιδιών) ώστε να υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος  για την καθαριότητα και απολύμανσή τους μέχρι να ξαναχρησιμοποιηθούν.
  8. Διεξάγονται εκπαιδευτικά βιωματικά προγράμματα στα παιδιά για να μάθουν να τηρούν τους κανόνες υγιεινής και την αξία της υγείας.
  9. Κάθε παιδί έχει το ατομικό του ποτήρι που αναγράφει το όνομά του. Μετά από κάθε γεύμα (πρωί, μεσημέρι, απόγευμα) τα ποτήρια όπως και κάθε σκεύος φαγητού πλένονται στο πλυντήριο.
  10. Στην τσάντα κάθε παιδιού υπάρχει πάντα μια αλλαξιά ρούχα και εσώρουχα και εκεί φυλάσσονται. Τα λερωμένα τοποθετούνται σε σακούλα μιας χρήσεως και επιστρέφονται στο σπίτι για πλύσιμο.
  11. Οι παιδαγωγοί ακολουθούν τις οδηγίες για την ατομική καθαριότητα των παιδιών που φοράνε πάνα:
    • Η αλλαγή της γίνεται μόνο στον ειδικό χώρο της τουαλέτας.
    • Οι λερωμένες πετιούνται στον ειδικό για αυτές κάδο με καπάκι.
    • Την ώρα της αλλαγής φοράνε μάσκα, γάντια & ποδιά.
    • Πλύσιμο των παιδιών μετά τις κενώσεις (όχι καθαρισμός με μαντηλάκια) και σκούπισμα με τις ατομικές τους πετσέτες μπάνιου.

Πρόσθετα υγειονομικά μέτρα:

  1. Βιβλίο Επισκεπτών: Για τους επισκέπτες ορίζονται ώρες που το σχολείο είναι εκτός λειτουργίας. Σε ειδικές περιπτώσεις, οι επισκέπτες στο σχολείο κατά την ώρα λειτουργίας του, φοράνε γάντια και μάσκα (εάν δεν έχουν, τους προμηθεύει το σχολείο), δεν επιτρέπεται να μπούνε στις τάξεις, μόνο στο γραφείο της διεύθυνσης και καταγράφονται στο βιβλίο επισκεπτών.
  2. Σχολικά λεωφορεία:
    • Καθημερινή καθαριότητα και απολύμανση καθισμάτων και γενικά εσωτερικών επιφανειών.
    • Είναι εφοδιασμένα με αντισηπτικά,  μαντηλάκια, φαρμακείο, μικρό κάδο με καπάκι.

Κάδοι απορριμμάτων:

  • Σ’ όλο το σχολείο ( είσοδο, κήπο, τουαλέτες, κουζίνα, τάξεις), είναι τοποθετημένοι  κάδοι με καπάκι.

Σωστή χρήση απολυμαντικών και καθαριστικών: δεν  γίνονται καταχρήσεις.

Τα ατομικά είδη των εργαζομένων (π.χ. κινητό, στυλό, γυαλιά κλπ.) φυλάσσονται στα προσωπικά τους ντουλάπια.

Στο «γελαστό πορτοκάλι» δεν ενθαρρύνονται:

Γλυκά & τούρτες  γενεθλίων με σαντιγί και χρώματα ζαχαροπλαστικής. Κάποια παιδιά παρουσιάζουν αλλεργίες σε συστατικά που περιέχονται σε αυτά. Προτείνουμε στους γονείς, στα γενέθλια ή την ονομαστική εορτή του παιδιού τους να ετοιμάσουν παρέα ένα σπιτικό κέικ και να το στολίσουν. Η διαδικασία θα το ενθουσιάσει! Σε αντίθεση με την τούρτα το κέικ είναι το αγαπημένο γλυκό των παιδιών.

Στο «γελαστό πορτοκάλι» δεν επιτρέπονται:

  • Γαριδάκια, πατατάκια, σοκολάτες, καραμέλες, γλειφιτζούρια, ζαχαρωτά κτλ.
  • Ξηροί καρποί. Είναι επικίνδυνοι για πνιγμό. Επίσης να μη χρησιμοποιούνται ούτε στα γλυκά διότι ευθύνονται και για αλλεργίες.
  • Κοσμήματα (δαχτυλίδια, βραχιόλια, σκουλαρίκια κτλ.). Υπάρχει κίνδυνος πνιγμού ή απώλειας.
  • Καλά ρούχα, τα οποία μπορεί να λερωθούν από χρώματα ή να καταστραφούν στο παιχνίδι. Τα ρούχα των παιδιών πρέπει να είναι ευκολοφόρετα για να διευκολύνονται στις καθημερινές δραστηριότητες. Επίσης να προτιμούνται τα παπούτσια χωρίς κορδόνια. Το καλοκαίρι να φορούν δετά πέδιλα, όχι παντοφλάκια που είναι επικίνδυνα για τραυματισμούς την ώρα του παιχνιδιού.
  • Παιχνίδια από το σπίτι. Με εξαίρεση το αγαπημένο παιχνίδι του παιδιού το οποίο χρειάζεται και το βοηθάει στην ομαλή προσαρμογή του. Οι νηπιαγωγοί συζητάνε με τα παιδιά και μαζί αποφασίζουν για την ημέρα που επιτρέπεται να φέρουν ένα αγαπημένο παιχνίδι τους στο σχολείο, το οποίο μοιράζονται με τους φίλους τους.

Δείτε επίσης...